Copywriting, czyli jak pisać skuteczne teksty reklamowe

Dynamiczny rozwój nowoczesnych technologii cyfrowych w dwudziestym pierwszym wieku sprawił, że przedsiębiorstwa w coraz większym stopniu rywalizują także w sieci. Aby móc skutecznie konkurować na rynku, konieczne jest m.in. zadbanie o copywriting. Na czym to polega i jak skutecznie pisać treści reklamowe, ale nie tylko reklamowe?

Na czym polega copywriting?

Copywriting polega na tworzeniu treści (tzw. contentu) dla stron internetowych przedsiębiorstw, sklepów z sektora e-commerce, blogów itp. Mogą być to na przykład:

  • opisy produktów w asortymencie e-sklepu,
  • charakterystyka usług świadczonych np. przez biuro rachunkowe,
  • wpisy blogowe,
  • treści wpisów do mediów społecznościowych,
  • artykuły publikowane w serwisach self-publishingowych (np. LinkedIn Pulse, Medium.com);
  • artykuły sponsorowane publikowane w portalach należących do mediów tradycyjnych (czyli takich, które mają swoje redakcje odpowiadające za treści, np. Onet.pl, Wyborcza.pl, Wp.pl)

Wykonywaniem tego typu pracy zajmuje się osoba, którą najczęściej nazywamy copywriter, ale poszczególne typy treści mają również swoje bardziej wyspecjalizowane nazwy, np. ghost-writer (gdy piszemy w imieniu konkretnej osoby i na jej zlecenie, tworząc lub imitując jej własny styl), content ninja (najczęściej w odniesieniu do osób, które tworzą treści do mediów społecznościowych), content creator (czyli po prostu ktoś, kto tworzy treści – choć nie zawsze musi to dotyczyć tekstów).

Niezależnie od nazwy, przedstawiciele tych zawodów powinni sprawnie posługiwać się współczesnym językiem polskim, orientować się w aktualnej sytuacji polityczno-gospodarczej, znać najważniejsze konteksty obecne w tzw. popkulturze, ale również znać zasady marketingu (w tym także internetowego). Szczególnie cenieni są copywriterzy wyspecjalizowani w danej dziedzinie (np. księgowości) oraz dobrze znający języki obce.

Copywriting – SEO to podstawa

Warto przy tym pamiętać, że dostarczenie informacji nie jest jedynym celem działalności prowadzonej przez copywritera. Wręcz przeciwnie: niezwykle istotnym elementem jest także dbałość o kwestie techniczne związane z SEO. W pewnym uproszczeniu SEO (z ang. Search Engine Optimization), czyli pozycjonowanie (a jeszcze dokładniej – optymalizacja treści pod kątem wyszukiwarek internetowych), polega na takim dostosowaniu treści na stronie internetowej, aby zostały one jak najlepiej ocenione przez algorytm wyszukiwarki internetowej.

Dobrze wypozycjonowana witryna pojawia się na pierwszych miejscach w wynikach wyszukiwania, co – szczególnie w przypadku sklepów internetowych – powinno przełożyć się na zwiększenie liczby klientów oraz przychodów ze sprzedaży.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *